Mennyibe kerül egy esküvő? – 2. rész

Mennyibe kerül egy esküvő? – 2. rész

Esküvői helyszín és az összes, helyszínnel kapcsolatos költség

Ha túléltük az esküvői vacsora költségei okozta első sokkot (1. részt itt találod), folytassuk is rögtön a vacsorához kapcsolódó, azt logikailag nyilván meg is előző tétellel, a helyszín és a hozzá szorosan köthető egyéb, esetlegesen felmerülő költséghalmazzal. Hogy miért a vacsora után tárgyaljuk ezt a részt és nem előtte? Mert összegében egy jóval szerényebb kiadásról beszélünk, és ha ügyesen tárgyalunk, márpedig miért fordulnátok hozzánk, ha ez nem így lenne, ezt mi akár egészen a nulláig is lefaraghatjuk.

1. eset: Díjmentes az esküvőhelyszín

Vegyük akkor elsőnek azt az ideális (és túl gyakorinak nem is nevezhető) esetet, amikor egy olyan helybe szerettünk bele és sikerült megkapnunk a kívánt dátumunkra, ahol nincs bérleti díj, azaz 0 forintot kell fizetnünk helyszínbérleti díjként.

Ez abban az esetben fordulhat elő, ha mondjuk egyszerűbb városi éttermet választottunk és a kellően nagy létszámú esküvőt nem túl tág időkeretek között, maximum 8 – 9 órás intervallumra, jóval az ebédidő után kezdjük és legkésőbb hajnal 1-ig be is fejezzük. Ebben az esetben az étterem a helyszínbérletet nem számítja fel külön, hiszen egy átlag esküvő az adott étterem befogadóképességéhez mérten nagy létszámú rendezvénynek minősül és a catering ajánlat magában foglalja a teremhasználatból eredő költségeket is. Fontos, hogy az étterem ebédeltetési időszaka ne sérüljön, így az á la carte kiesést sem fogják a nyakunkba varrni.

Ha viszont hosszabbra tervezzük a bulit, mindenképpen kell számolnunk hosszabbítási díjjal, amit egész órákra szoktak megadni, a kezdéstől függően általában éjfél – hajnal 1-től lép életbe, vagy délután 3 előtt kezdődő esküvőnél déltől 3-ig számolnak vele. Az összege teljesen változó, előfordul 3-5.000 forint / óra, de akár 50-100.000 forintot is elkérhetnek ezen a címen óránként. Hogy mi tartozik az ezért kapott szolgáltatásokba, szintén variálódik, lehet szimplán csak a pincérek rendelkezésre állási díja, túlóradíj, vagy az adott önkormányzatnak fizetendő nyitvatartási időn túli adó, de lehet, hogy ezért az összegért a maradék vendégsereg számára az italok is biztosítva vannak, egyfajta italcsomag hosszabbításként működik. Tehát ezt a részt kizárólag egyedileg, a választott helyre vonatkozóan tudjuk csak pontosan megmondani.

Még mindig éttermeknél maradva, a hosszabbítási díjon túl kérhetnek szerviz díjat, ami általában 10% pluszt jelent a catering végösszegére, set up díjat, ami a bútorok, eszközök, technikai adottságok ki-be pakolását fedi le (ha például az étteremben normál üzemmódban bent lévő bútorok nem tetszenek nekünk és lecseréljük a teljes berendezést mondjuk Chiavari székekre és körasztalokra, akkor a felesleges tárgyakat valakinek nyilván mozgatni és tárolni kell). Ha az étteremben vagy annak kertjében, udvarában tartjuk a szertartást, kérhetnek szertartási díjat is. Ha nagy mulatás van kinézőben, takarítási (néha felújítási) díjat is felszámolhatnak. Ennek okait most nem részletezzük, de van az az angol esküvő, ami után teljesen jogos egy ilyen díjtétel.

Összegezve: étterem választásával tudjuk az addicionális költségeket leginkább kordában tartani és megpróbálni ezt a nullára redukálni.

1. eset: Fizetős az esküvőhelyszín

Rendezvényház, múzeum, pihenőpark, hotel, tanya, romkocsma, üdülőfalu, pincészet, kulturális létesítmény stúdiója vagy különterme mint esküvő helyszín egyértelműen pénzbe fog kerülni. Nehéz pontos összegeket mondani úgy, hogy nem konkrétan X és Y helyszínekről beszélünk, de talán az 50-100.000 és másfél millió forint közötti helyszínbérleti összeg lefedi a teljes kínálatot, ami a kisvárosi iskola tornatermétől a vidéki kastélyon át a Nemzeti Galéria oszlopcsarnokáig elég sok mindent magába foglalhat, de persze bármikor jelentkezhet bárki, hogy ennél kevesebbért vagy éppen többért bérelt helyszínt esküvőjére (commentben írjátok meg!).

Külön kategória a sátras lagzi, ahol egyrészt lehet díja a szabadtéri helyszínnek, ahová majd az x négyzetméteres lagzis sátrat és kiegészítőit felállítják, áramot, vizet stb. odavezetik – nagyon súlyos százezrekért.

A tisztán terembérleti díjon felül mindenféle extrákkal találkozhatunk még a rendezvényhelyszíneken, amik szintén terhelik az esküvői büdzsét: például parkolási díj, ruhatári díj, toilet tisztántartási díj, biztonsági őr, végtakarítási díj és így tovább, gyakorlatilag bármilyen címen kérhet a hely plusz pénzt, csak a kreativitásuktól függ, milyen címen szeretnének egy kis extra bevételhez jutni.

Ami nálunk esküvő (nem koncert!) esetében ki szokta verni a biztosítékot, hogy stílszerűek legyünk, az az áramért felszámolt díj: némely helyek egy kisebb társasház havi áramfogyasztásának megfelelő összeget próbálnak meg villanydíjként a házasulandók kontójára terhelni… Na ezen a ponton szoktuk rövidre zárni a további tárgyalásokat.

Árnyalja a képet a catering kérdése is: ha a vacsorát is a hely adja, alap szervizdíjon túl nem várható egyéb költség, ha viszont mi visszük be a séfet vagy legalábbis az ételeket, számítsunk lelépési díjra, konyha óradíjra, eszközhasználati díjra, áramdíjra, vízdíjra, takarítási díjra, és természetesen szemétszállítási díjra, csak hogy a leggyakoribbakat említsük. Persze van, hogy így is megéri a saját cateringet választani.

Ha álmotokban sem gondoltátok volna, mennyi ilyen (és megannyi olyan) rejtett vagy kevésbé rejtett egyéb költség terhelődik esküvőtökre a helyszínnel (vagy bármi egyébbel) kapcsolatosan, feltétlenül keressetek meg minket, hogy segítsünk eligazodni és ezzel sok-sok tíz-húszezer forintos tételt spóroljunk meg nektek!

Gondos Orsi közel egy évtizede dolgozik esküvőszervezőként. Abban a szerencsés helyzetben van, hogy azzal foglalkozhat, amit a legjobban szeret, és amiben a legjobb, és ez a rendezvényszervezés. Legyen az egy meghitt családi esküvő vagy több száz fős céges buli, Orsi kezében minden szál szépen a helyére simul, a szuper buli pedig garantált!