Mottó:„Ügyfél: Fizethetek nálatok SzÉP kártyával? Szervező: Még Nagymamád tavaly karácsonyi Erzsébet utalványával is!” 12 év alatt sok érdekes megfigyelést tettünk meg a hozzánk forduló ügyfeleken keresztül úgy általánosságban az emberekről. Vannak nagyvonalúak, lazák, vannak aprólékosak, kukacoskodók, vannak kedvesek és kedvetlenek – és így tovább, szóval mindenfélék. A többség még humoros is, mármint mi kínunkban képesek vagyunk nevetni a faramuci helyzeteken, lássuk csak:

Ügyfél: Úgy képzelem el a dobócsokromat, hogy egy vibrátor fog kirepülni belőle, szerinted jó ötlet?Szervező: Én szaladnék érte elkapni… Ülünk egy kávézóban már jópár perce, mellettünk roskadozó sütispult, italok. Már beszéltem annyit az ügyfeleknek, hogy vattát köpök, szívesen innék valamit, nézegetek a pincér felé.

Ügyfél 1: Rendelnünk kéne valamit, régóta itt ülünk már csak úgy…

Ügyfél 2: Á, ne rendeljünk, amíg nem szólnak ránk, addig hadd üljünk már itt…Kitaláltátok: pár nappal később megköszönték a konzultációt, a sok hasznos tanácsot, de sajnos nem fér bele a büdzséjükbe fizetős (!) esküvőszervező. Vajon miért lepődtem meg, hogy egyáltalán ennyi választ kicsikartak magukból?

Ügyfél, kb. tíz éve, az esküvő napjának délelőttjén, egy éves szoros együttműködés után: Bocs, de nem olvastam el a szerződést és a költségtáblát is most nyitottam csak meg, sajnos nekünk nincs erre az esküvőre ennyi pénzünk…Szervező: Jó, akkor most vizesen hagyom a hajam és kimegyek a kertbe napozni – miután lefújtam a készülődést az estétekre…

Ügyfél: Jaj, ne, gyorsan kérek aputól pénzt…Azóta ez a legelső dolgok egyike, amit kikötök, hogy esküvő előtt néhány nappal leszéfelem a végösszeget, mert ugye no money – no fun…

Ügyfél: Nem szeretnénk, ha az étterem kilopná a szemünket, minden maradékot el akarunk vinni.Étterem: Rendben, de moslékos hordót hozzanak. Étterem: Kezdődhet a felszolgálás, hozhatjuk a levest?

Ügyfél: Mindjárt megkérdezem anyut… Ez az anyu-téma gyakran felbukkan amúgy:

Ügyfél, fél órával a hónapok óta egyeztetett személyes találkozó, szerződés, foglalózás előtt: Anyukám nagyon megsértődött, hogy nem őt bíztuk meg a szervezéssel, ugye megérted, hogy le kell mondanunk téged? vagy:

Ügyfél: Teljes körű szervezést szeretnénk, mindent a te kezedbe teszünk. Csak Anyu hadd vegyen részt benne, tudod, baromira unatkozik otthon, kell neki is feladat…

Ügyfél: Ne haragudj, de Anyukám azt mondta, hülyeség esküvőszervezőt felfogadni, semmi extra nem kell nekünk, ráadásul már mindent kitaláltunk, hogy legyen, majd családi segítséggel megoldunk mindent.Ezután fél órával az ügyfél facebook oldalán: Esküvőnk szervezéséhez keresünk segítséget, tapasztalt, kreatív hölgy vagy úr személyében.

Ügyfél, 11 hónappal a céldátum előtt, négynapos, többszáz fős nemzetközi esküvőt tervezve, kb. 12milliós a budget, 120ezer Ft az ajánlat a munkadíjra: Ne haragudj, de ekkora összeget nem tudunk munkadíjra fordítani, legyen havi 10ezer Ft.Szervező: Dehát az összesen 110ezer Forint lenne…

Ügyfél: Valamin húznunk is kell…Persze, azon húzzatok, aki közel egy évig dolgozik nektek a büdzsétek 1%-áért…Na húzzatok…

Ügyfél, kb. 100ezer Ft értékben rendel dekorációt (ez nagyjából a semmi kategória): Ekkora megrendeléshez milyen ajándék jár pluszban?

Ügyfél enyhén kapatos rokona, a hajnali bontáskor: Maguk mit keresnek még mindig itt, mit kell itt még mindig szervezkedni? Szervező: Milyen esküvőt szeretnétek?

Ügyfél: Csak a legszűkebb baráti kört zabáltatjuk meg, beb***ni utána a Szimplába megyünk, úgy olcsóbb…

Ügyfél: 100 fős lagzit szeretnénk, de nem étteremben, van kertünk, ott lenne a kaja, ez kijön úgy ötszázból, ugye?Szervező: Igen, ha bevásárolunk a Tescoban és együtt megfőzünk…

Ügyfél, lead egy tisztességes menüsort a 80 fős kerti esküvőjére, erre kér ajánlatot.Szervező: Megvan az ár, 10ezer Forint körül lesz az ételsor.Ügyfél: De hiszen ez nagyszerű, mi legalább százezerre számítottunk…Szervező: Per fő?Ügyfél: Ja, nem, dehogy, összesen?

Ügyfél, szintén kerti partira így kér catering ajánlatot:70 fő lesz, úgy legyenek az ételek, hogy bárki bármikor bármiből enni szeretne az este folyamán, mindig legyen mindenből teli cséving… Meetingen a DJ-vel:DJ: Még hülye kérés?

Ügyfél: Ez egy tök egyszerű dekoráció,  csak pár lampiont kell feldobni, csak egy kis damil és egy gémkapocs kell hozzá, idejövünk reggel 9-re és felrakjuk pikk-pakk, az egyikünk átadja a damilt a másiknak, felkötjük az oszlopra és kész is.Valóság: Ipari alpinistával 5 óra hosszat kábeleztettünk 4 – 5 méter magas kőromok között 100 nm teret többsíkú lampionozás céljából…

De van komolyabb oldal is, amikor annyira azért nem nevetünk, esetleg azon, hogy na, már megint ugyanaz a lemez.

 

Tovább is van…

Az ügyfelekkel az egyik legnagyobb gond a reszponzivitás hiánya, azaz hogy tisztelet a kivételnek, de nincs benne a kultúránkban a válaszadás / visszajelzés / lezárás aktusa a megkezdett kommunikáció végén. Mindig, minden körülmények között méltatnod kell annyira a veled órát-másfelet, ne adj Isten, két órát eltöltő, tanácsokat adó esküvőszervezőt, akit amúgy sok másik közül valamiféle kezdeti szimpátia alapján csippentettél ki az esküvőszervezők webes tengeréből, hogy a konzultáció után tudtára adod a negatív választ is. Sajnos azonban teljesen általános, hogy ha egy  pár meggondolta magát és mást választott, vagy mégsem lesz esküvő stb. esetekben NEM jelez vissza annak a szerencsétlen szolgáltatónak, hadd tartsa a dátumot és mondjon le más, potenciális párt. Az alábbi séma szerint zajlanak ezek a körök:

Ügyfél: Szuper minden, amit elmondtál, baromi szimpatikus vagy, kössük is meg itt helyben gyorsan a szerződést. Kizárt, hogy mást odaengednénk az esküvőnkhöz, csakis te szervezheted! Bármi pénzt megérsz nekünk! Nehogy másnak odaadd azt a hétvégét! Hú, már látjuk, micsoda szuper bulit csinálsz nekünk, minden ismerősünknek ajánlunk téged, olyan ajánlást írunk rólad, hogy tódulnak majd az ügyfelek!Szervező: Köszönöm a bizalmatokat, sajnos nem hoztam magammal bianco szerződést, minden szerződésünk egyedileg készül az adott munkára. Gyorsan átküldöm nektek a tervezetet, elolvassátok, véglegesítjük, aláírjuk és indulhat is a közös munka! Természetesen a dátum kizárólagosan a tiétek.Ügyfél: OK, akkor nem készpénzben fizetünk most, küldd a számlaszámodat is a foglalóhoz.
Ezek után, soha a büdös életben nem hallani többet a lelkes ügyfélről.
Amikor kb. két-három hét után kis utánkövetési hangulat lesz úrrá a szervezőn és rájuk dob egy mailt vagy hívást, a következő kimenetelek fordulnak elő, a leggyakoribbtól a legritkábbig:a.) semmi válasz, sem a mailre, sem a hívásra (számodat nyilván tudják, legkésőbb ott a megbeszélésen az orrod előtt mentették be a kedvencek közé), ezek után soha többet nem hallatnak magukról, majd a veled tervezett időben látod másik szervező/vagy a saját fb oldalukon az esküvői képeiket.) jön egy közbejött betegségről / költözésről / kiadásról / munkahelyi stresszről / eltűnt kiskutyáról / bedöglött laptopról (!) szóló, a legritkább esetben valós tartalmú elnézést kérés a kis késedelem miatt, aminek a végén ott az ígéret, hogy hamarosan jelentkeznek, tartsd még az időpontot. Természetesen ezek után soha többet nem jelentkeznek, a képeiket a veled tervezett időpontban ugyanúgy látni majd bizonyos publikus helyeken.c.) jön válasz, mégpedig arról biztosítanak, hogy mindenképpen lesz esküvőszervezés, de annyira szeretnék megadni a módját, hogy még kicsit gyűjteni kell az extrákra, ezért a tervezett időpontra nem tudják vállalni, kicsit toljuk, legkésőbb egy év múlva legyen, keresni fognak. Természetesen soha többet nem keresnek, a képeiket ugyanúgy látni az adott évben tervezett időpontban a hírfolyamban, itt-ott.d.) jön válasz, elnézést kérnek, de felbukkant egy családi jóbarát / most végzett esküvőszervező unokahúg / szomszédasszony / nyugdíjas rendezvényes és bár baromi szimpatikus voltál, hosszas tanakodás után végül a másik jelöltre esett a választást, de te vagy a legjobb, szuper esküvőket kívánunk! Köszönjük szépen, viszont kívánjuk!