Hogy mennyibe kerül egy esküvő?
Talán hihetetlenül hangzik, de évek óta – még most 2020-ban is -, csillapodni nem akaró intenzitással, nagyon sokan telefonálnak vagy írnak ránk ezzel a kérdéssel.
És nem. Ilyenkor nem arra kíváncsi a kedves érdeklődő, hogy mennyibe kerül nálunk az esküvőszervezés, azaz mi milyen munkadíjért vállaljuk szolgáltatásunkat.
Nem, a kérdés itt az, hogy mennyi lesz majd cech, mennyibe kerül az esküvői vacsora, a menyasszonyi ruha, a virágcsokor, a dekoráció, a fotós. Mennyi lesz az esküvő összes tétele vagyis egy teljes esküvő ára, A-tól Z-ig, összesen és lehetőleg forintra pontosan).

Mit mond erre egy esküvőszervező?

A telefonban még csak-csak adható erre a komolyan nem igazán vehető kérdésre egy hasonlóképpen vicceskedő válasz, kb. hogy “Kerül, amibe kerül” vagy “Saját részre vagy ajándékba lesz?” esetleg “Tisztán vagy keverve?”.

E-mailben válaszolni erre viszont csak billentyűkoptatás lenne. Ugye nem vitás, hogy nem udvariatlanságból nem merészelünk válaszolni érdemben az ilyen és a hasonló tartalmú kérdésekre, hanem mert egyszerűen erre nem lehet korrekt választ adni, mi legalábbis, bevalljuk, nem vállalkozunk erre. Potenciális ügyfeleinket félrevezetni pedig a legtávolabbi szándékunk sem lenne.

Mondjuk gyanítom, hogy egyetlen esküvőszervező kolléga sem bocsátkozna találgatásokba egy random pár esküvői költségeit illetően, jogosan. Más a helyzet persze, ha valamennyire konkrét adatok alapján kérnek tőlünk végösszeget. Ha legalább a létszám ismert. Ha tudjuk, hogy mégis milyen szolgáltatásokat szeretnének. Ez sem lesz egy exact kimutatás, itt is tól-ig fog szerepelni a válaszban, de legalább ennek alapján egy becslés, tervféleség, hozzávetőleges kalkuláció készíthető – természetesen mindennemű felelősségvállalás nélkül, hangsúlyozva, hogy semmiképpen sem árajánlatot adunk ki.

Fontos hogy költséghatékonyan tervezzünk

Mivel esküvőszervezők vagyunk, mi aztán nagyon is tisztában vagyunk vele, hogy az esküvőszervezés árak tekintetében és ezen belül maga az esküvő, nem éppen az olcsó mulatságok közül való. Ezért érthető, miért akar a legtöbb pár az anyagiak felől tájékozódni rögtön a szervezés – tervezés elején. Bele merjenek vágni? Nem kell majd adósságba verni magukat? Hogyan tudnának ésszerű keretek között maradni? Hogy előzetesen kicsit segítsünk és ezzel megspóroljunk némi telefon- vagy e-mailírási költséget, időráfordítást, indítunk egy rövid kis sorozatot.

Esküvőszervezés költségei

Ebben elmondjuk tapasztalatainkat az esküvő fő tételeinek bekerülési árairól: úgymint catering, esküvői helyszín, dekoráció, fotós stb., illetve bemutatunk néhány tipikus esküvői költségvetést. Lesz szó a.) takarékos, b.) nyári, c.) szezonon kívüli és d.) határ a csillagos ég! büdzsémintákról. Reméljük, sokak számára örömteli számok lesznek majd itt olvashatók, és boldogan vágnak bele az esküvőszervezésbe, mert hogy “JÉ, csak ennyibe kerül egy esküvő?”

Vendéglátás (catering), azaz az esküvői eszem-iszom

Már írtunk az esküvői költségek témájában egy kissé szarkasztikus, témaindító szösszenetet, de nem csoda, hogy az esküvőre készülő párokat legjobban izgató kérdéskörrel kapcsolatosan időről időre mindig van valami, amiről be lehet számolni.

Azt feltételezem, nem mi vagyunk az egyetlen esküvőszervező iroda, aminek ügyfelei zöme a köszönés és bemutatkozás után elsőként ezzel nyitják meg a konzultációt, hogy de mennyibe fog ez nekünk fájni…

Igen, így: fájni.

(Az, hogy konkrétan és egész pontosan, mi fog a valóságban fájni. A gyomrunk a túl sok finom falattól, a fejünk a túl sok finom italtól, a szemünk a sok csillogó-villogó dekorációtól, a fülünk a sok zenétől, a talpunk a sok tánctól? Azaz mit is tervezünk az esküvőre, ezt még ezen a ponton ki tudja, de a lényeg, hogy előre félünk, rettegünk, fájdalmat vizionálunk…)

Minőségi ellátás, korrekt áron

Persze, sokszor jogosan fáj, ha sok pénzt kell kiadnunk valami olyanra, amire úgy érezzük, nem feltétlenül kellene költenünk.
Teljesen ül is a foghúzásos hasonlat, ha mondjuk beázik a tetőnk, bedöglik a kazán, vagy durrdefektet kapunk útközben, sorolhatnánk még.
Kérek szépen minden kedves esküvőt tervező párt, ne féljen, inkább forduljon hozzánk bizalommal! Nálunk az esküvőszervezés nem fájdalmas tevékenység, mert tőlünk reális árajánlatokat, korrekt ár-érték arányokat, költségtervezést, folyamatos költségkontrollt kap az élményekért. Garantáltan nem fog fájni emiatt egyetlen porcikájuk sem.

Pár dolgot ehhez viszont figyelembe kell venni és nem a valóságtól elrugaszkodottan, 20 évvel ezelőtti közért árakkal, munkadíjakat kifelejtve osztani – szorozni és ily módon irreális elképzelésekkel nekivágni a szervezésnek.

Sok telefont kapunk azzal, hogy “Sziasztok, ötszázezret szánunk az esküvőnkre, mondjatok erre kajajavaslatot.”

Mi erre nem tudunk mást kérdezni, hogy kettesben lesztek az esküvőn vagy esetleg vendégek is lesznek? És ilyenkor bizony jön olyan válasz is, hogy 80 – 100 főt szeretnénk vendégül látni, de az ötszáz az a teljes esküvőre van szánva, abból még ki kell jöjjön ruha, gyűrű és lufi… Ok, megoldjuk, csak a “Vissza az időben” gépem jövő hétig szerelőnél van…

Kezdjük akkor az esküvőnkön sem elhanyagolható fizikai szükségleteink kielégítésével, az evéssel és ivással.

Vendéglátás, catering – azaz ételek, italok

Ez szokott az esküvők legnagyobb költségtétele lenni és a legtöbb módosítást, faragást itt szoktuk véghezvinni. Előfordul, hogy akár még egy semmi extrát nem tartalmazó, átlagos esküvői vacsora végösszege is hétszámjegyűre jön ki. Ha alatta is maradunk, mert kicsi a létszámunk, soknak tűnik a per fő költség.
Érdemes figyelembe venni ilyenkor, hogy egy díszvacsora, ahogy a neve is mutatja, nem feltétlenül a hétköznapi étkezéseink során fogyasztott ételekből, elkészítési – felszolgálási módokkal és minőségben készül el.

Ráadásul ott van a helyszín faktor, azaz hol és milyen körülmények között is fogyasztjuk el ugyanazt a nekünk otthon néhány száz forintból kijövő rántott szeletet.

Csak menjünk be simán egy jó konyhájú, közepes árfekvésű étterembe egy vasárnapi ebédre kettesben és próbáljunk meg egy leves – főétel – desszert – ital kombó után tízezer forint alatt maradni fizetéskor, felszolgálási díj, ne adj Isten, borravaló nélkül. Nagy challenge.
Akkor most adjuk össze, mi minden kerül be egy esküvői catering összeállításba. Welcome falatok, leves, minimum három, de inkább többféle főétel, húsok, halak, köretek, nem feltételen hagyományosan elkészítve, esetleg grillen, bográcsban, szabad tűzön. Aztán többféle köret, saláta, desszertek, gyümölcs, éjféli falatok…) 

A minőségi vacsora ára

Ne lepődjünk meg, de 2020-ban egy normális minőségű komplett esküvői vacsorára 15.000 Forint / fő egy teljesen kellemes ár. Ráadásul ugye mostanság már jócskán 2021-re szervezzük az esküvőket, és ahogy az időben előre haladunk, általában nem olcsósodni szoktak az élelmiszerek.

Persze lehet kevésbé jó konyhájú, olcsóbb helyeken ennél olcsóbb ajánlatot is találni, de figyelni kell, nehogy híg legyen aztán az a bizonyos lé! Akik külföldről olvasnak minket: Cheap meat yields dilute soup vagy Was nichts kostet, ist nichts wert.

Felfelé a határ a csillagos ég, kaptunk már 90.000 Forint / fős ajánlatot is (amit aztán boldogan fogadott el kedves Londonban élő párunk.

Mi a helyzet az italokkal?

Italra szintén sok fog elmenni. Itt azért jobban lehet előre gondolkodni és testre szabni az italcsomagot a vendégek fogyasztási szokásainak feltérképezése és a gyerekekre kért kedvezmények beépítése után.

Átlagban 5.000 Forinttól már korrekt, alkoholos italokat is tartalmazó egész estés csomagot kaphatunk. Azonban ha például kedveljük a minőségi borokat, ennek minimum a duplája a reális ár.

Összegezzük hát az étel – italt: 10 + 10 = 20, azaz nagy vonalakban számoljunk 20.000 Forint / fő vendéglátási költséggel.

Ha ezt sokknak, de legalábbis soknak érezzük, jöhet a fúrás-faragás-lehagyás-kihagyás-DIY megoldások – ha szeretnétek konkrétumokat megtudni, hívjatok minket, a józan ész és realitások keretein belül maradva nagyon sokat tudunk ám segíteni.

Esküvői helyszín és az összes, helyszínnel kapcsolatos költség

Ha túléltük az esküvői vacsora költségei okozta első sokkot, folytassuk is rögtön a vacsorához kapcsolódó, azt logikailag nyilván meg is előző tétellel: a helyszín és a hozzá szorosan köthető egyéb, esetlegesen felmerülő költséghalmazzal.

Európa Hajó, esküvői helyszín

Hogy miért a vacsora után tárgyaljuk ezt a részt és nem előtte? Mert összegében egy jóval szerényebb kiadásról beszélünk, és ha ügyesen tárgyalunk, márpedig miért fordulnátok hozzánk, ha ez nem így lenne, ezt mi akár egészen a nulláig is lefaraghatjuk.

1. eset: Díjmentes az esküvőhelyszín

Vegyük akkor elsőnek azt az ideális (és túl gyakorinak nem is nevezhető) esetet, amikor egy olyan helybe szerettünk bele és sikerült megkapnunk a kívánt dátumunkra, ahol nincs bérleti díj, azaz 0 forintot kell fizetnünk helyszínbérleti díjként.

Ez abban az esetben fordulhat elő, ha mondjuk egyszerűbb városi éttermet választottunk és a kellően nagy létszámú esküvőt nem túl tág időkeretek között, maximum 8 – 9 órás intervallumra, jóval az ebédidő után kezdjük és legkésőbb hajnal 1-ig be is fejezzük. Ebben az esetben az étterem a helyszínbérletet nem számítja fel külön, hiszen egy átlag esküvő az adott étterem befogadóképességéhez mérten nagy létszámú rendezvénynek minősül és a catering ajánlat magában foglalja a teremhasználatból eredő költségeket is. Fontos, hogy az étterem ebédeltetési időszaka ne sérüljön, így az á la carte kiesést sem fogják a nyakunkba varrni.

Túlóra díja az esküvői helyszínen

Ha viszont hosszabbra tervezzük a bulit, mindenképpen kell számolnunk hosszabbítási díjjal, amit egész órákra szoktak megadni. A kezdéstől függően általában éjfél – hajnal 1-től lép életbe, vagy délután 3 előtt kezdődő esküvőnél déltől 3-ig számolnak vele.
Az összege teljesen változó, előfordul 3-5.000 forint / óra, de akár 50-100.000 forintot is elkérhetnek ezen a címen óránként.
Hogy mi tartozik az ezért kapott szolgáltatásokba, szintén variálódik, lehet szimplán csak a pincérek rendelkezésre állási díja, túlóradíj, vagy az adott önkormányzatnak fizetendő nyitvatartási időn túli adó. Lehet, hogy ezért az összegért a maradék vendégsereg számára az italok is biztosítva vannak, egyfajta italcsomag hosszabbításként működik. Tehát ezt a részt kizárólag egyedileg, a választott helyre vonatkozóan tudjuk csak pontosan megmondani.

Szervízdíj, mint plusz költség

Még mindig éttermeknél maradva, a hosszabbítási díjon túl kérhetnek szerviz díjat, ami általában 10% pluszt jelent a catering végösszegére, set up díjat, ami a bútorok, eszközök, technikai adottságok ki-be pakolását fedi le (ha például az étteremben normál üzemmódban bent lévő bútorok nem tetszenek nekünk és lecseréljük a teljes berendezést mondjuk Chiavari székekre és körasztalokra, akkor a felesleges tárgyakat valakinek nyilván mozgatni és tárolni kell). Ha az étteremben vagy annak kertjében, udvarában tartjuk a szertartást, kérhetnek szertartási díjat is. Ha nagy mulatás van kinézőben, takarítási (néha felújítási) díjat is felszámolhatnak. Ennek okait most nem részletezzük, de van az az angol esküvő, ami után teljesen jogos egy ilyen díjtétel.

Összegezve: étterem választásával tudjuk az addicionális költségeket leginkább kordában tartani és megpróbálni ezt a nullára redukálni.

2. eset: Fizetős az esküvőhelyszín

Rendezvényház, múzeum, pihenőpark, hotel, tanya, romkocsma, üdülőfalu, pincészet, kulturális létesítmény stúdiója vagy különterme mint esküvő helyszín egyértelműen pénzbe fog kerülni. Nehéz pontos összegeket mondani úgy, hogy nem konkrétan X és Y helyszínekről beszélünk, de talán az 50-100.000 és másfél millió forint közötti helyszínbérleti összeg lefedi a teljes kínálatot. A kisvárosi iskola tornatermétől a vidéki kastélyon át a Nemzeti Galéria oszlopcsarnokáig elég sok mindent magába foglalhat. Persze bármikor jelentkezhet bárki, hogy ennél kevesebbért vagy éppen többért bérelt helyszínt esküvőjére (commentben írjátok meg!).

Külön kategória a sátras lagzi, ahol egyrészt lehet díja a szabadtéri helyszínnek, ahová majd az x négyzetméteres lagzis sátrat és kiegészítőit felállítják, áramot, vizet stb. odavezetik – nagyon súlyos százezrekért.

A tisztán terembérleti díjon felül mindenféle extrákkal találkozhatunk még a rendezvényhelyszíneken, amik szintén terhelik az esküvői büdzsét: például parkolási díj, ruhatári díj, toilet tisztántartási díj, biztonsági őr, végtakarítási díj és így tovább, gyakorlatilag bármilyen címen kérhet a hely plusz pénzt, csak a kreativitásuktól függ, milyen címen szeretnének egy kis extra bevételhez jutni.

Ami nálunk esküvő (nem koncert!) esetében ki szokta verni a biztosítékot, hogy stílszerűek legyünk, az az áramért felszámolt díj: némely helyek egy kisebb társasház havi áramfogyasztásának megfelelő összeget próbálnak meg villanydíjként a házasulandók kontójára terhelni… Na ezen a ponton szoktuk rövidre zárni a további tárgyalásokat.

A catering járulékos költségei

Árnyalja a képet a catering kérdése is: ha a vacsorát is a hely adja, alap szervizdíjon túl nem várható egyéb költség, ha viszont mi visszük be a séfet vagy legalábbis az ételeket, számítsunk lelépési díjra, konyha óradíjra, eszközhasználati díjra, áramdíjra, vízdíjra, takarítási díjra, és természetesen szemétszállítási díjra, csak hogy a leggyakoribbakat említsük. Persze van, hogy így is megéri a saját cateringet választani.

Ha álmotokban sem gondoltátok volna, mennyi ilyen (és megannyi olyan) rejtett vagy kevésbé rejtett egyéb költség terhelődik esküvőtökre a helyszínnel (vagy bármi egyébbel) kapcsolatosan, feltétlenül keressetek meg minket, hogy segítsünk eligazodni és ezzel sok-sok tíz-húszezer forintos tételt spóroljunk meg nektek!

Manna Lounge, esküvői helyszín

Esküvői szolgáltatók: Feltétlen kiadások, amiket inkább ne próbáljunk megspórolni

Van már helyszínünk és vacsoránk, szép summa került le ezek által ifjúsági takarékbetétünkről. Bocsánat, a hetvenes-nyolcvanas évek gyermekeiként szüleink nekünk még ilyet indítottak születésünkkor. Hol volt még akkor babakötvény vagy szegény perselymalac esett az esküvői díszvacsora áldozatául, béke poraidra, Röfi.

A rossz hírünk az, hogy ennyivel még biztosan nem úsztuk meg a dolgot. De rögtön itt a jó hír: csodás dolgokat kaphatunk a további ráfordított összegekért. Ki ne akarna esküvője után a facebook-ra legalább egy hollywood-dreamwork szintű fotót kiposztolni? A Nagyinak egy pár szép papírképet ajándékozni? Elegáns esküvői fotóalbumot, amit majd gyerekeink is ámulva-bámulva lapozgatnak évek múltán? Legalább a nászágy fölé egy bekeretezett esküvői posztert?

Fotográfus, videós, Dj profi szakember legyen

Profi fotósra mindenképpen költenünk kell. A hangsúly ebben a mondatban a PROFI szón van.

Mióta a fejünket esküvőszervezésre adtuk, nem múlik el év anélkül, hogy legalább egy párt ne győzködnénk az alapokró.

A fotózást tilos a testvérre, nagybácsira, haverra, azaz bármelyik vendégre bízni!
Úgy látszik, egy évtized is kevés volt ahhoz, hogy kikopjon az esküvőre készülő párok fejéből ez az elképzelés, hogy úgy lesznek majd tök jó esküvői fotóik, hogy az egyik vendég majd kattintgat. Vagy esetleg többen is. Vagy ha nem is vendég, hanem a haver haverjának a nagypapája.

Na most, legyen akármilyen csúcs gépe, akármennyire is nemremegős keze, ha nem profi fotós, – azaz aki nem szakmaként űzi ezt a műfajt – , ne bízzunk rá esküvői fotózást, ha jót akarunk magunknak. Annyi vad sztorit ismerünk ezzel kapcsolatban, hogy erről majd egy másik teljes írás fog szólni, most csak annyit még egyszer: költeni kell fotósra.

Esküvői szolgáltatói árak

Esküvői fotográfus árak tekintetében elég nagy a szórás, ugyanis gombamód jelennek meg önjelölt fotográfusok, akik profinak vallják magukat.
Azok a szolgáltatók akik letettek már valamit az asztalra, és évek óta bizonyítanak a szakmában 250-400 ezer Ft között dolgoznak átlagosan

Hogy mennyit, na az viszont nagyon nagy szórást mutathat. Minden esetben, minden párunknak azt javasoljuk, hogy nézzék végig jó néhány fotós portfólióját. Azoktól kérjünk be árajánlatot, akiknek a stílusa, látásmódja, utómunkája a leginkább közelít ahhoz, ahogyan ők mint menyasszony és vőlegény saját magukat szeretnék viszontlátni esküvői fotókon. Ha megvan a stílus, és van rá több neves, vagy kevésbé neves képviselő, dönthetünk arról, mennyit vagyunk hajlandóak kifizetni.

…és ugyanez igaz az esküvői videósra vagy akár az esküvői Dj-re is. Megbízható, profi szolgáltatót kell választanotok.

Ha megkéred az öcséd valamelyik haverját, hogy videózzon, vagy hozzon néhány hangfalat és játszon majd zenét, az az esetek többségében nagyon rosszul fog elsülni.
Fotó vagy videó esetében csak utólag fogjátok majd a fejeteket, zene tekintetében viszont azonnal problémát okoz majd a szakértelem hiánya. Ez ahhoz vezet majd, hogy a vendégek az esküvői buli alatt nem fogják jól érezni magukat.

Egy jó esküvői Dj egész estés díja 200-400 ezer forint közé tehető. Egy cinematográfus átlagosan 250-500 ezer forintot kér egy esküvői munkáért.

Mennyi az annyi?

Különböző csomagajánlatok, szimpla munka- vagy óradíjak közül választhatunk, fontos pontos képet kapni arról is, mit fed le az adott ajánlat. Kaphatunk százezer forint alatt is kiváló végeredményt, de ne csodálkozzunk, ha eléri a milliós nagyságrendet a legkapósabb fényképészek ajánlata. Tényleg a pénztárcátok, bankkártyátok, a dugi perselymalac derékbősége szabhatja csak meg, mennyi lesz a vége.

Ugyanez a gondolatmenet, azaz hogy mindenképpen profi alvállalkozót szerződtessünk, a mi stílusunkhoz legközelebb állót! 
Érvényes ez a filmesre, leánykori nevén videós, exkluzív körökben cinematográfus, a zene (esküvői DJ vagy zenekar), a ceremóniamester (vőfély, mint alternatíva) és nagyjából minden egyéb további esküvői résztvevő esetében, akik segítenek nekünk a nagy napon.

Túl nagy a kínálat, szeretnétek tisztán látni és a számotokra legmegfelelőbb szolgáltatókat megtalálni? Hívjatok minket, segítünk!